Pět blogpostů pro Kellner Family Foundation

KFF na svých stránkách zveřejnila mé blogposty z posledních dvou let! Tady jsou:

Seznam všech blogpostů pro KFF naleznete zde.

Pět blogpostů pro Kellner Family Foundation

Nejčastější rady k CommonApp a UCAS esejům

Za poslední měsíc, během kterého dávám zpětnou vazbu k esejům žadatelů o studium v zahraničí, jsem zjistil, že některé rady dávám častěji než jiné. Některé jsou konkrétní k britským UCAS personal statements, jiné k americkým CommonApp esejům; většina z nich se dá uplatnit obecně.

(Statistiku z prvního měsíce zpětných vazeb naleznete v odděleném článku.)

Word economy

  • Cut, cut, cut. Pokud se slovo nebo věta dá vyškrtnout, vyškrtněte je. Dostaňte se k tomu, co chcete řici, rychle a jasně. Čtenář neocení přídavné jméno před každým podstatným, a už vůbec ne květnaté fráze a rozvleklé vyprávění. Toto je nejdůležitější lekce dobrého psaní: bez škrtání se neobejdete.
  • Adverbs are (usually) unnecessary. Nejvhodnější kandidát na vyškrtnutí je často příslovce. “Genuinely giggled”? Ještě jsem nikdy neviděl nikoho, kdo by se hihňal neupřímně. Škrtnout.
  • You Keep Using That Word. I Do Not Think It Means What You Think It Means. Ukázat tutorům, že máte kvalitní slovní zásobu, je důležité. Dejte si ale pozor: některá slova neznamenají to, co si myslíte, že znamenají. a jejich použití vám může spíše uškodit. To platí i tehdy, pokud složité slovo použijete správně, ale jednoduché slovo by stačilo. Zbytečné nadužívání komplikovaných slov snižuje čtenářovo mínění o vaší inteligenci (Oppenheimer, 2005).
  • There is no virtue in being difficult. Jednoduchá a jasná slova; jednoduché a jasné věty. Pokud čtenáře utopíte v květnatých vyjádřeních, vaše sdělení se ztratí – a úspěšně komunikovat to, co komunikovat chcete, je v esejích váš nejdůležitější cíl.

Details

  • Be specific. Pokud píšete o tom, jak vás ovlivnily příběhy, které vám vyprávěl váš somálský spolužák, je lepší jeden převyprávět a ukázat jeho dopad než shrnout dohromady tři. Detaily dávají eseji barvu. (Váš esej samozřejmě nemůže sestávat jen z detailů, ale díky nim se vyhnete nicneříkající abstrakci.)
  • Show, don’t tell. Nepište “jsem statečný a jako jediný ve třídě jsem ochoten udělat dobrou věc”: popište událost, ze které si čtenář tento závěr vyvodí sám. Nepište “můj zájem o právo je neskutečně obrovský a trávím každou volnou chvíli tím, že uvažuji o výrocích Nejvyššího soudu”: řekněte mi o posledním zajímavém judikátu, který jste četli, a popište, jak jste o něm přemýšleli.

Goals

  • Hit the target. Cílem UCAS personal statementu je ukázat, (1) proč chcete studovat právě daný obor a (2) jaké k tomu máte předpoklady. Velmi dobrý způsob, jak tyto cíle zkombinovat, je ukázat, jakým způsobem jste nezávisle zkoumali věci v daném oboru a co jste si z toho odnesli. Nebojte se strávit celý odstavec na kritické reflexi knihy, kterou jste četli a o které jste přemýšleli. Takový odstavec je mnohem cennější než podrobný výčet mimoškolních aktivit, které s vaším oborem nemají co do činění.
  • Make your structure meaningful. Nějaká struktura je lepší než žádná – a začít od struktury kolem tématických oblastí (obor, škola, volný čas) není špatné. Smysluplná struktura je ale ještě lepší! A nejsmysluplnější je strukturovat svůj esej kolem cílů PS, které zmiňuji výše.

Jsou vám tyto rady nejasné? Máte nějaké další rady? Napište mi!

Nejčastější rady k CommonApp a UCAS esejům

Statistika po prvním měsíci zpětné vazby k esejům

24. srpna 2014 jsem vyvěsil odkaz na svou nabídku poskytnutí zpětné vazby k esejům u přihlášek do UK a USA. (Nabídka stále platí! Tady se dozvíte, jak na to.) Krom FB stránek Studuj v zahraničí a Fulbright Advising Center Czech Republic ji sdílelo alespoň jedenáct dalších lidí, za což jsem velmi vděčný. V rámci transparence zveřejňuji agregátní statistiku o tom, jak mou zpětnou vazbu studenti vyhodnotili.

(Všechny grafy jsem vyrobil ve vanilla R. Příště už nebudu líný a použiji ggplot, slibuji.)

Vybrané pozitivní ohlasy 

  • “It was an excellent feedback, probably the best one I have ever seen.”
  • “I have not expected such a thorough feedback.”
  • “Overall, the feedback was really helpful – there is nothing to improve IMHO :)”
  • “I always like getting feedback from you, Simon! Thanks a lot!”
  • “Your feedback was balanced and effective. Highlighting the parts in which you saw room for improvement and suggesting where they may be lacking was extremely helpful. At the same time, you managed to point out the paper’s strengths, which was very encouraging”
  • “Zatim super Simone, tesim se na dalsi spolupraci. Strasne moc si cenim toho, co delas!”

Continue reading “Statistika po prvním měsíci zpětné vazby k esejům”

Statistika po prvním měsíci zpětné vazby k esejům